I dag rullar Myndigheten för tillgängliga medier ut en stor kampanj för att göra taltidningarna kända. Sedan länge är det möjligt för den med läsnedsättning (till följd av dyslexi, synnedsättning eller andra funktionsnedsättningar) att prenumerera på taltidningar. Det man vill kommunicera med den nya kampanjen är dock den stora bredden av tidningar som finns tillgängliggjorda på det här sättet. Kampanjen går ut på annonstavlor och i radioreklam – och det är alldeles utmärkt.
För att skapa lite mer buzz kring lanseringen, har man valt tillgängliggöra ett antal tongivande journalisters twitterflöden via hemsidan. Kampanjen får också en talesperson i journalisten Jenny Strömstedt, läst av talsyntesen ”Erik”. (”Erik” gör mig alltid full i skratt, när jag hör hans trivsamma, manliga röst, eftersom denna syntetiska stämma fick spela den drogmissbrukande frikyrkopredikanten Kaj Rickardsson på bandet 50 Hertz’ koncept-EP ”Rocka nyktert” från 2005.)
Att välja just Twitter som extra krydda åt kampanjen, och dessutom som idé för tillgängliggörandet av journalistik i sig, är helt rätt. Ändå blir det främst just en marknadsföringsidé, åtminstone om det stannar vid den form som presenteras på hemsidan. Att bara kunna höra de senaste tweetsen från varje person är inget riktigt lyckat drag, om man ser kritiskt på gränssnittet – och att begränsa det till ett fåtal namn förstärker känslan av jippo. Sällan är en enda tweet så betydelsebärande, och Twitters egenskaper av flöde går förlorat.
Det går naturligtvis att göra ganska intressanta saker med Twitter och talsyntes. Ett exempel på det är den brasilianska tjänsten The Social Radio, som gör en radiokanal av ditt twitterflöde eller en valfri hashtag. Portugisiska, engelska, spanska, franska, tyska, italienska och ryska klarar den, men inte svenska. Vem vet, snart kanske vi får se en liknande tjänst för svenska Twitter? Just de sociala flödenas likhet med radio är en intressant idé att utforska – ovanpå tillgängliggörandet i sig.